Behov for mad?

16. juli 2010

Alder:
15 mdr.

Behov for mad?

Hej Helen

Tak for dit tidligere svar ang. ammestop og dine tanker omkring at man jo ikke nødvendigvis skulle stoppe, fordi barnet var blevet et år - det gav stof til eftertanke!

Vores dreng er nu blevet 15 måneder og er stadig meget aktiv; løber, kravler op og ned ad trapper, udforsker hele sin verden og fortæller om den (primært på sit eget sprog), så vi er egentlig landet der, hvor der ikke er så meget at være bekymret for.

Han kæmper i øjeblikket med varmen, som så mange andre børn, men så længe han gerne vil drikke vand og spise frugt, tænker jeg, at det ikke gør så meget, at han springer frokosten over og kun spiser morgenmad og aftensmad plus grød.

Mit spørgsmål er dog: Hvor meget har en dreng på 15 måneder egentlig brug for?

Jeg tænker, at han jo ikke skal vokse så hurtigt mere. Han er 83 cm og vejer ca. 13 kg.

Dagsrytmen ser således ud:

Vågner ca. kl. 7, ligger og hygger med os i sengen.
ca. 7.20 står op: ...

Annonce

... Får et æble at gnave af og vand (sætter maven i gang)
ca. 7.30: grød + frugtmos
ca. 9: tilbydes brød og frugt (i vuggestuen)
ca. 10.45: frokost: varm mad i vuggestuen / rugbrød med pålæg hjemme
ca. 11.30-12.30: Lur
ca. 14.00: brød + frugt (i vuggestuen)
ca. 15.45: frugt
(ca. 16-17: lur)
ca. 17.15: aftensmad
ca. 19.00: grød
ca. 19.30: godnat

Nogle gange sover han 2. lur, andre gange ikke. Som regel sover han kun ca. 45 minutter i vuggestuen og så kan han ikke klare sig, men sover han mere eller bliver lagt så sent, at han sover til efter kl. 13, så kan han godt klare sig med en lur. Når han sover 2. lur, så forrykkes det hele lidt.

I weekenden sover han ca. 1,5 time i hver lur, så han kan godt sove længere, men gør det ikke i vuggestuen. Personligt tror jeg, at det er på grund af mere larm, og at han er spændt fast der. Hjemme sover han i klapvognen, mens vi er lige ved siden af, eller indenfor i sin seng.

Mange hilsner

AH

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.