Brev:
Behov for mad?
16. juli 2010
Alder:
15 mdr.
Behov for mad?
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar ang. ammestop og dine tanker omkring at man jo ikke nødvendigvis skulle stoppe, fordi barnet var blevet et år - det gav stof til eftertanke!
Vores dreng er nu blevet 15 måneder og er stadig meget aktiv; løber, kravler op og ned ad trapper, udforsker hele sin verden og fortæller om den (primært på sit eget sprog), så vi er egentlig landet der, hvor der ikke er så meget at være bekymret for.
Han kæmper i øjeblikket med varmen, som så mange andre børn, men så længe han gerne vil drikke vand og spise frugt, tænker jeg, at det ikke gør så meget, at han springer frokosten over og kun spiser morgenmad og aftensmad plus grød.
Mit spørgsmål er dog: Hvor meget har en dreng på 15 måneder egentlig brug for?
Jeg tænker, at han jo ikke skal vokse så hurtigt mere. Han er 83 cm og vejer ca. 13 kg.
Dagsrytmen ser således ud:
Vågner ca. kl. 7, ligger og hygger med os i sengen.
ca. 7.20 står op: Får et æble at gnave af og vand (sætter maven i gang)
ca. 7.30: grød + frugtmos
ca. 9: tilbydes brød og frugt (i vuggestuen)
ca. 10.45: frokost: varm mad i vuggestuen / rugbrød med pålæg hjemme
ca. 11.30-12.30: Lur
ca. 14.00: brød + frugt (i vuggestuen)
ca. 15.45: frugt
(ca. 16-17: lur)
ca. 17.15: aftensmad
ca. 19.00: grød
ca. 19.30: godnat
Nogle gange sover han 2. lur, andre gange ikke. Som regel sover han kun ca. 45 minutter i vuggestuen og så kan han ikke klare sig, men sover han mere eller bliver lagt så sent, at han sover til efter kl. 13, så kan han godt klare sig med en lur. Når han sover 2. lur, så forrykkes det hele lidt.
I weekenden sover han ca. 1,5 time i hver lur, så han kan godt sove længere, men gør det ikke i vuggestuen. Personligt tror jeg, at det er på grund af mere larm, og at han er spændt fast der. Hjemme sover han i klapvognen, mens vi er lige ved siden af, eller indenfor i sin seng.
Mange hilsner
AH